Informace
o lanovce
Pohodlnou jízdu na Pustevny (1018 m n. m.) se zajímavým pohledem na krajinu z ptačí perspektivy nabízí sedačková lanovka, jejíž nástupní stanice se nachází poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m. Původní lanovka z roku 1940 byla první sedačkovou lanovkou v Evropě. Současná lanovka je v provozu od roku 1987.
- jednolanová oběžná dráha Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami
- 162 sedaček s rozestupem po 20 metrech
- kapacita v létě 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2.5 m/s
- převýšení 400 m
První lanová dráha
Výstavba původní lanovky proběhla v neuvěřitelně krátké době a za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 °C. Dne 8. ledna 1940 bylo zahájeno zakládání horní stanice.
Zkušební jízda se konala v sobotu 3. března 1940 a následující den začal pravidelný provoz. V prvním měsíci bylo přepraveno více než 3000 osob. Zároveň se sedm nákladních vozů využívalo pro přepravu zavazadel návštěvníků. V letech 1941-1942 byly vybudovány dolní a horní stanice lanové dráhy Ráztoka-Pustevny.
Fotografie poskytla Podhorská jednota Radhošť.
Rekonstrukce
V roce 1956 zahájili ČSD generální rekonstrukci lanovky. Strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny příhradovými ocelovými konstrukcemi.
Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1.7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8.1 min. V pravidelném provozu sloužila do 31. prosince 1982. Za dobu své existence přepravila téměř 6 milionů cestujících.
Fotografie poskytla Podhorská jednota Radhošť.
Nová trasa lanovky
Koncem 70. let bylo rozhodnuto o její náhradě novou lanovkou. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Jedná se o jednolanovou oběžnou dráhu Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami. Dolní stanice je umístěna podstatně níže v údolí Ráztoky, takže se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila.
Nová trasa má celkové převýšení 400 metrů. Na dopravním laně je umístěno 162 sedaček. Ročně se lanovkou přepraví přes 200 000 osob.
Fotografie poskytla Podhorská jednota Radhošť.
Nová horní stanice
Od roku 2017 je otevřena nová horní stanice lanovky, jedná se o moderní stavbou z kamene, dřeva a skla, která je dílem kopřivnického architekta Kamila Mrvy. Celá budova byla navržena v souladu s okolní přírodou tak, aby na Pustevny dobře zapadla.
Často se ptáte
Proč lanovka zpomaluje a zastavuje?
Naše lanová dráha TS-2 je lanovka klasického typu, tzn. že sedačky jsou stále pevně spojeny s lanem. V případě, že nastupují, či vystupují, jak v horní, tak dolní stanici např. rodiče s malými dětmi, naši starší spoluobčané nebo osoby s pohybovým handicapem, tak naše obsluha lanovku zpomalí případně zastaví. Tím dojde k zpomalení / zastavení celé lanovky.
Děkujeme vám za pochopení a zpomalení a pohoupání prosím berte jako bonus při relaxační turistické jízdě.